חובה! סדנת היהלום אביב 2024

"מה שלא הורג אותך מחשל אותך" (ניטשה)

” THE COLD IS MERCILESS BUT RIGHTEOUS”- “הקור הוא חסר רחמים אך צדיק” (WIM HOF)

 
הגוף מכיל מערכת חיישנים שמנטרת את הסביבה החיצונית והפנימית שלנו כל הזמן.
חיישני חום, קור, לחץ וכאב ידווחו למח שלנו על כל שינוי סביבתי שפוטנציאלית יכול לפגוע בנו.
באופן טבעי אנחנו נרצה להתרחק או להתגונן מפני גירויי חום,קור,לחץ וכאב.
לעיתים אנחנו לא יכולים  להתרחק, בין אם מרצון ( תרגול חשיפה לחום כמו כניסה לסאונה, או לקור כמו מקלחת קפואה) או לא מרצון ( קור קיצוני בחורף או חום קיצוני בקיץ) במצבים כאלו הגוף חווה מצב חירום וכדי לשרוד מצב זה אנחנו מתחילים להפעיל תוכנות ביולוגיות שמטרתן ייעול ותיקון התפקוד הגופני והמנטלי שלנו כדי לשפר את הסיכוי שלנו לשרוד.
עד לא מזמן חשבנו שהסטרס של מצבים קיצוניים מזיק מאד לבריאות. והנה ,אנחנו למדים שסטרס במידה, “שלא הורג”, בעצם יכול לחשל אותנו. התחום המדעי העוסק בחקר השפעות מיטיבות של  מעט סטרס מזיק- כמו  חום קיצוני, קור קיצוני, קרינה, רעב, רעלים,  על הפיזיולוגיה שלנו הוא- הורמזיס. הורמזיס  היא היכולת שלנו ושל כל יצור בעצם, להסתגל לשינויים סביבתיים מאיימים ולשפר את המוכנות שלנו אליהם.
המנגנון ההורמטי רדום למדי אצל אנשים רבים , שחיים במרכז אזור הנוחות שלהם.
הגירויים הסביבתיים שלהם מווסתים על ידי תרמוסטטים וכך אף פעם לא חם או קר להם. הפעילות הגופנית גם היא נעשית בתוך אזור הנוחות וברור שאף פעם לא רעבים. ירידה ביכולת ההסתגלות וחוסר הפעלה תדירה של מנגנוני תיקון יכולים לגרום למערכת חיסון לא מאוזנת ולחוסר יכולת עמידה בלחצים פיזיים ונפשיים כאחד.
לעומת זאת , הפעלה, על בסיס קבוע, של מנגנונים הורמטיים* בצורה מבוקרת ( סאונה , צומות לסירוגין, צריכת מזונות מעט רעילים**, פעילות גופנית עצימה וחשיפה לקור) מסתמנת כאסטרטגיית אנטי-אייג’ינג מובהקת שביכולתה למנוע מחלות רבות, לתחזק ולחזק היטב את הגוף ולשמור על מצב רוח משופר.
עוד שבוע אנחת בהולנד לסדנה של יומיים בניצוחו של ווים הוף ( WIM HOFF). ווים הוא סלבריטאי בהולנד ומומלץ לראות ברשת מספר סרטי תעודה וראיונות עימו.
השיטה שווים פיתח מבוססת על תרגילי נשימה מיוחדים, תרגילי יוגה ומדיטציה והיהלום שבכתר שעליו מבוססים הישגיו הבלתי אפשריים ושיאי הגינס שלו ( כמו שהייה במשך כמעט שעתיים באקווריום מכוסה בקרח)- חשיפה לקור.
בשבועון  הרפואי היוקרתי- PNAC ב-2014. (1) פורסם המחקר הבא על השיטה של ווים:
12 מתנדבים עברו הכשרה במשך ארבעה ימים סה”כ, על ידי ווים הוף ולאחר מספר ימים הוזרק לדמם רעלן חידקי והתגובה שלהם הושוותה לקבוצה של 12 מתנדבים שלא אומנו קודם. המחקר הראה שמערכת החיסון של הנחקרים המאומנים היתה חזקה יותר והם כמעט לא פיתחו סימפטומים של שפעת.
מהמחקר המדעי על חשיפה מבוקרת של הגוף לקור עולים היתרונות המעניינים הבאים:

  • חשיפה לקור גורמת לעלייה באדרנלין מה שגורם לעליה בקצב המטבולי ולתחושה של ערנות וצלילות.
  • חשיפה לקור מקהה כאבים והיא אנטי-דלקתית . ספורטאים רבים משתמשים בספריי קור או באמבטיות קרח אחרי אימונים או משחקים מפרכים. הקור מדכא את מסלולי הכאב.
  • חשיפה לקור מגרה יצירת שומן חום. שומן חום בכמויות גדולות הוא בשורה מצויינת . אין טוב מזה כדי לסייע לירידה במשקל ולשמור עליו.
  • חשיפה לקור גורמת להתייעלות בפעילות המיטוכונדריות שלנו. אנחנו מפיקים יותר אנרגיה בצורה יותר יעילה.
  • חשיפה לקור מאמנת את גמישות כלי הדם. בשימוש נכון, אפשר להיפטר כך מאותן ידיים ופות רגליים קרות בחורף.
  • חשיפה לקור משפרת את מערכת החיסון שלנו כפי שהראה המחקר הנ”ל.
  • חשיפה לקור משפרת את הרגישות שלנו לאינסולין***
  • חשיפה לקור היא אפשרות כמעט יחידה לאדם נורמטיבי , ביחוד אם הוא כבר לא כל כך צעיר לפסוע החוצה מאזור הנוחות שלו ולהפעיל את יצר ההישרדות שלו.
  • חשיפה לקור יכולה לשפר את השינה
  • חשיפה לקור משפרת מייד את מצב הרוח

ווים טוען שבעזרת שיטה פשוטה וחינמית כשלו, שמתאימה וזמינה כמעט לכל אחד , אנחנו יכולים להיות במילותיו-
“STRONG HEALTHY AND HAPPY “.
* עוד דרכים לחשל בלי להרוג- פעילות גופנית תחת מתח חמצן נמוך ( כמו  בהרים גבוהים, מסיכה פנים שמורידה את אחוז החמצן הנשאף), טיפול במתח חמצן גבוה ( טיפולים באוזון ובתא לחץ).
** סולפורפן (SULFORAPHANE ) הוא אחד המרכיבים הבריאים של ברוקולי. הגוף שלנו חווה אותו למעשה כרעל ומשדרג נגדו את מערך ניטרול הרעלים של הכבד.
*** האם ידעתם שיש ז’ורנל מדעי שנקרא BUILDING RESEARCH AND INFORMATION?
באפריל השנה פורסם שם מאמר מקיף ביותר(2) על השפעת טמפרטורת החדר שבו אנחנו עובדים על המטבוליזם שלנו. סביבת עבודה עם טמפרטורות נמוכות כנראה משפרת את המטבוליזם שלנו ואת הרגישות שלנו לאינסולין.

אז איך מתחילים?

אני ממליץ לכל אדם בריא באשר הוא, כולל ילדים, כולל ילדים קטנטנים להתחיל להתנסות במקלחות קרות בייחוד בבוקר.
אם אתם זקוקים למוטיבציה נוספת הסרטון מ- TED יעזור לכם מאד.
להתחיל בהדרגה לשחק עם המים הקרים ולהגיע תוך מספר שבועות או אפילו חודשים למצב של מקלחת קרה באמצע החורף למספר שניות עד דקות.
אני ממליץ לנשום בזמן המקלחת  נשימות עמוקות ואיטיות.
למי שהמקלחת הקרה לא באה ,בשום פנים ואופן, בחשבון, אני ממליץ על שטיפת הפנים בבוקר עם מי קרח (לתוך גיגית מלאה במים לערבב שתי תבניות קרח מהמקפיא.)
אנשים מאד מבוגרים ו/או חולים צריכים להיזהר ממעברי טמפרטורה קיצוניים ומומלץ שלא יתנסו בקפיצה לאגם קפוא בבת אחת.
למי שרוצה להחשף לקור ליותר זמן ולטמפרטורות נמוכות יותר מומלץ לעשות זאת מאד בהדרגה ולבחור לעצמו את מקור המים הקרים- ים בחורף בארץ, אמבטיה עם קרח, נחלים או אגמים בחורף בארץ או בחו”ל.
מהניסיון שלי האישי ומעבודה עם מטופלים מקלחת קרה בבוקר, מלווה בתרגיל נשימה קצר, יכולה להעיר מתים. טבילה בבוקר במים קרים בים או באגם היא חוויה שמרעננת את הגוף ואת הנשמה.
כדי להבין את שיטתו של ווים יותר לעומק ניתן לראות סרטון שבו הוא מלמד את שיטת תרגול הנשימה שלו ובשלב הבא ניתן לרכוש מהאתר שלו קורס דרך האינטרנט.
בהצלחה. ברררררר……..
 
 

רוצה לקבל עידכונים נוספים?

שתף פוסט זה עם חבריך

כתיבת תגובה

הספר מהפיכת הכושר הגופני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

באפשרותכם לרכוש מיידית ולקבל דיגיטלית או בדואר

דיגיטלי להורדה מיידית

הספר הדיגיטלי יגיע אליכם לקריאה באפליקציה בסמארטפון או טאבלט

ספר מודפס ישלח בדואר

הספר המודפס ישלח אליכם
הבייתה

מדריך התזונה לשורד המודרני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

המדריך כבר תיכף אצלכם! 50%

לקבלת המדריך, בבקשה למלא את פרטי כתובת המייל שלך וללחוץ על הכפתור