חובה! סדנת היהלום אביב 2024

"היום זה היום בו אנחנו הכי זקנים שהיינו והכי צעירים שנהיה"

ב-16/11/2017 אעביר הרצאה בנושא רפואת אנטי-אייג’ינג עם דגש על בריאות השלד  בכנס אוכלים בריא 9 בתיאטרון גבעתיים. הניוזלטר השבוע הוא תמצית ההרצאה שתתפרסם גם ב YNET, לשירותכם.
כולנו רוצים להיות בריאים, חזקים ומאושרים עד יומנו האחרון, שנמצא – כך אנחנו מקווים – בעתיד הרחוק. על כך אין ויכוח. אלא שישנו תהליך אחד, שלצערנו, גם אם לא נחלה בשום מחלה, בוא יבוא – ההזדקנות. זהו תהליך לא סקסי בעליל, העור מתקמט, הפרקים מתקשחים, העצמות והשרירים נחלשים, החושים נחלשים, הזיכרון נחלש, לא חסר.
עד לא מזמן מדע הרפואה ראה בזיקנה תהליך ביולוגי גנטי שאין לנו  שום השפעה עליו, ורוב המחקר עוסק בטיפול במחלות. ברור כיום שתהליך הזקנה גורם לכשעצמו למחלות, והחוקרים בתחום מבינים כי הזיקנה עצמה היא תהליך ביולוגי, שיש לנו יכולת השפעה רבה עליו.
מחקרים אפידמיולוגיים הראו בצורה חד משמעית שאם לא נעשן, נשמור על  משקל גוף תקין, נאכל תזונה בריאה, לא מעובדת ועתירת ירקות ופירות ונבצע פעילות גופנית מתונה הרי שנמנע או נדחה את רוב המחלות הכרוניות השכיחות. (לארבעת ההמלצות האלו, תרשו לי להוסיף גם: לישון כמו שצריך, להוריד ככל האפשר את הסטרס, לדאוג לרישות משפחתי-חברתי טוב ככל האפשר ולהיות אופטימיים)
מחקר הזיקנה גם גילה ואיפיין שבעה מנגנוני הזדקנות** שיתרחשו בכל מקרה, וכי המטרה היא לעכב, להאט ואף לנסות לעצור את אותם מנגנוני הזדקנות.
מניסיוני בקליניקה, ההזדקנות המשפיעה ביותר על האדם היא הזדקנות השלד, המפרקים, שרירים, עור ופסיה – כל רקמות החיבור של הגוף. מראהו הרופס והמדולדל של אדם זקן נגרם למעשה, מהתנוונות רקמות החיבור שלו.
כאשר תהליך ההזדקנות בא לידי ביטוי ברקמת החיבור, יכולת התנועה נחלשת, מערכת זרימת הדם והלימפה מושפעת מההאטה בתנועה, אנחנו הופכים להיות “זקנים”, איטיים, לא מסוגלים לרוץ או לקפוץ, השרירים שלנו מתנוונים, כתוצאה מכך יורד ייצור הטסטוסטרון מה שמביא לדילדול שרירי נוסף וכך בנוסף לתנועה האיטית שלנו גם יחסי המין מתנדפים כלא היו מחיינו, והשאלה היא האם ניתן לעשות משהו בנידון?
הניסיון והמחקר של השנים האחרונות מראים שבהחלט כן, אנחנו יכולים להשפיע על תהליך ההזדקנות ולהאט אותו במידה ניכרת. המחקר מראה חד משמעית שפעילות גופנית משפרת את זרימת הדם למח ועוזרת להאטה של תהליכי ניוון מוחיים.
לצד פעילות גופנית חכמה, אנחנו יכולים לתמוך ברקמת החיבור שלנו על ידי תזונה מדוייקת. רקמת החיבור שלנו מורכבת רובה ככולה מסיבים של קולגן. הקולגן הוא החלבון השכיח ביותר בגופנו – 30% ונמצא בעצמות שלנו, בעור, בגידים בסחוסים או בדיסקים. הקולגן נמצא בתצורה אחרת גם בעדשת העין והקולגן בעצם בונה את הפסיה שלנו. (הפסיה היא מערכת קורי קולגן דקיקים מכף רגל ועד ראש שבעצם מדביקים את כל האברים שלנו אחד לשני ובעצם מחזיקה ומחזקת את הגוף שלנו). מעטים יודעים שסיבי הקולגן מרכיבים גם את השלד של כלי הדם. מעטפת הקולגן יוצרת את המבנה העגול והצינורי של כל כלי הדם בגוף.
קולגן לא קיים בצומח, ובתזונה יגיע מאכילת הג’לטין של הרגל הקרושה, או גפילטע פיש טחון עם עצמות, במרק עצם, או בכרסום עצמות הפולקע. אם אלה אינם בתפריט היומי שלכם, ניתן לצרוך קולגן כאבקת חלבון המופק מן החי. המחקר מראה שצריכת קולגן באבקה משפיעה לטובה על כל אלמנט של רקמת החיבור; מונעת נזקי שמש לעור, מעלה את לחות העור, משפרת צלוליט, מאטה היווצרות קמטים, מחזקת את העצם, מחזקת את הציפורניים, גורמת להתאוששות מהירה יותר מפציעות.
מחקרים ראשוניים, לצד עדויות משתמשים, מעלים את הסברה שאכילת קולגן מחזקת את דופן כלי הדם בדיוק כמו שהיא מחזקת את העצם ומגמישה את העור. וכך יכולה אולי לעזור במניעה של מחלות לב וכלי דם.
הקולגן כמו אבקות חלבון אחרות ידוע כסותם תיאבון ולכן ערבוב אבקת קולגן בקפה של הבוקר יכול לשמור את הפה סגור עד ארוחת הצהריים.
לעוד המלצות לתמיכה ברקמות החיבור, בהרצאה הקרובה – 16/11, כנס אוכלים בריא.
 
 
**שבעת מגנוני הזיקנה-

  • קיצור טלומרים.
  • מוטציות של ה DNA
  • ירידה בתפקוד ואיכות המיטוכונדריות
  • צבירת חלבונים תוך תאית וחוץ תאית
  • סיכרור (GLYCATION) של חלבונים
  • יציאה מתפקוד של תאים על ידי מוות או הירדמות שלהם
  • גדילה לא מבוקרת של תאים (סרטן)

 
 

הטיפ השבועי

אוברי דה גריי הוא מדען מפורסם חובב בירה שמתהדר בזקן הארוך ביותר שתראו השבוע. הוא מדבר על כך שאנחנו צריכים להאריך את חיינו היום כדי להגיע מספיק רחוק לעתיד שבו יבשילו טכנולוגיות מתקדמות שמשנות לחלוטין את כללי המשחק.


 

רוצה לקבל עידכונים נוספים?

שתף פוסט זה עם חבריך

3 מחשבות על “"היום זה היום בו אנחנו הכי זקנים שהיינו והכי צעירים שנהיה"”

כתיבת תגובה

הספר מהפיכת הכושר הגופני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

באפשרותכם לרכוש מיידית ולקבל דיגיטלית או בדואר

דיגיטלי להורדה מיידית

הספר הדיגיטלי יגיע אליכם לקריאה באפליקציה בסמארטפון או טאבלט

ספר מודפס ישלח בדואר

הספר המודפס ישלח אליכם
הבייתה

מדריך התזונה לשורד המודרני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

המדריך כבר תיכף אצלכם! 50%

לקבלת המדריך, בבקשה למלא את פרטי כתובת המייל שלך וללחוץ על הכפתור