חובה! סדנת היהלום אביב 2024

בשל קיצוצים בתקציב, אנחנו נאלצים לכבות את האור בקצה המנהרה

כמו כלב נאמן, כדור הארץ השלים הקפה מלאה של השמש, ושנת 2022 הסתיימה. לפני שבועיים. וודאי הוצפתם בסיכומי שנה ובדירוגים אינסופיים, ואולי אפילו הרהרתם, בין אם בייאוש ובין אם בתקווה, על פועלכם בשנה החולפת, ועל תוכניותכם לשנה הבאה. אז רגע לפני שמתפוגגים ההרהורים  הנה סיכום השנה הפצפון שלי – החידושים האחרונים ברפואה וכמה תובנות משלי. 

  • חברת ALZEHON פרסמה לפני כחודשיים תוצאות ניסוי בתרופה החדשה שלה לאלצהיימר(1). כמי שנושא עותק אחד של גן המכונה APOE-4 ובתור דור שלישי לחולי אלצהיימר, שמחתי מאד.  התרופה החדשה פועלת על ידי עיכוב יצירת החלבונים המקולקלים שהמוח האלצהיימרי מייצר. הנטילה היא בכדורים ואין תופעות לוואי של ממש. תוצאות המחקר מעוררות תקווה כי לראשונה בהיסטוריה של הרפואה המודרנית יש לנו ביד תרופה שמשנה לטובה את מהלך המחלה. מחקר נוסף עומד ממש להתחיל בקרוב על מאות מטופלים והוא מוגדר כמחקר PHASE-3 על ידי ה- FDA האמריקאי. הוא יימשך שנתיים וייתכן שעוד כשלוש שנים תהיה על המדף תרופה שיכולה להאט במידה ניכרת, לעצור ואולי אפילו למנוע את הופעת המחלה הנוראית הזאת. שמחתי עומעמה מעט, כאשר גיליתי שחברת ALZEHON היא חברת תרופות פרטית ואי אפשר לקנות מניות שלה. 
  • בנוסף לגן הבעייתי קיבלתי מהורי גם מטבוליזם מוזר של שומנים בדם. הכולסטרול הטוב שלי (HDL) מרקיע שחקים והוא מעל 100, השומנים בדם שלי (טריגליצרדים) הם סביב 30 (!) אבל אבוי, הכולסטרול הרע (LDL) שלי מרקיע שחקים גם כן והגיע בשיאו לרמה של 250. בדיקת ניקוד סידן (CALCIUM SCORE) שהיא בדיקת סי טי קצרה ללא חומר ניגוד שמעריכה את כמות הסידן בעורקי הלב, הראתה שיש לי כבר התחלה נאה של טרשת עורקים. כבר הייתי בדרך לעורך הדין שלי כדי לכתוב צוואה, ובעודי מהרהר בשיר שארצה שיושמע בלווייתי, עצרתי באסותא ועשיתי דופלר של עורקי הצוואר. לשמחתי, עורקיי צחים כשלג, ללא טרשת בכלל. למרות זאת, הייתי שמח להוריד את רמות הכולסטרול הרע הזה ולדחות עוד קצת את קיצי (אגב, השיר שבחרתי לדרכי האחרונה הוא- “100,000 מיילים” של להקת  spearhead).

במצבי כולסטרול גבוה, מציעה הרפואה המודרנית את הסטטינים, הסופר פופולריים. אלא שכל עוד אני עוסק בספורט אקסטרים, אני  לא מוכן ליטול את התרופה הידועה בתופעות הלוואי שלה. אחת מתופעות הלוואי, אמנם לא שכיחה, אבל מטרידה, היא קרעים ספונטניים של שרירים וגידים (ראו הרצאה זו של פרופסור עורי – מנהלה לשעבר של  מחלקת השיקום בבית חולים תל השומר). לא כיף.

השנה (טכנית היא אושרה בדצמבר 2022), לשמחתי, אושרה על ידי ה-  FDA תרופה חדשה להורדת LDL בשם Inclisiran, זוהי תרופה הניתנת בזריקה אחת לחצי שנה(!). היא מורידה בצורה אפקטיבית מאד את רמות ה- LDL ונראה, בינתיים, שאין לה תופעות לוואי(2). אני אחכה עוד קצת למחקרי יעילות במניעת אירועי לב, שעדיין חסרים. התרופה, למיטב ידיעתי, עוד לא עשתה עלייה ארצה, אך היא בדרך. בואה עשוי לסמן את יציאתם של הסטטינים, שהם מהתרופות הנמכרות בעולם, אל מחוץ להיסטוריה.

  • אספירין, תרופה ותיקה (122 שנה) ביותר ופופולרית ביותר, ספגה השנה עוד מכה בכנף. דילול הדם המפורסם שלה נחקר באינסוף מחקרים. והנה השנה, בהסתמך על שלושה מחקרים גדולים שפורסמו בשנים האחרונות, נקבע על ידי כוח המשימה האמריקאי לקווי הנחייה קליניים למניעת מחלות (USPSTF), שהאספירין היא לא תרופה טובה למניעה ראשונית של מחלות לב. במטופלים מסוימים עם סיכון מאד גבוה למחלת לב יש לה, אולי, יעילות מסוימת. גם בנוגע למניעת אירועים מוחיים יעילותה מפוקפקת. לאנשים בריאים אין מה לקחת אספירין.
  • אוזמפיק – אחרי שנים של תרופות מאכזבות, ושנים של פופולריות רבה של ההליך (הדי מזעזע) שנקרא ניתוח לקיצור הקיבה, הגיעה השנה בשורה לשמנים (ולאלה שחושבים שהם שמנים). אוזמפיק (או התאום האמריקאי wegovy) היא תרופה שנועדה במקור לטיפול בסוכרת מסוג 2. אלא שהתברר שזריקה שבועית של אוזמפיק גורמת (לחלק מהמטופלים) לירידה אפקטיבית במשקל. אם לא “שפר מזלכם” ואתם לא מאובחנים עם סכרת, הטיפול באוזמפיק יעלה לכם כמה מאות שקלים בחודש, וגם לא מעט התרוצצויות בין בתי מרקחת ש”אולי עוד נשאר להם”. בנוסף יש גם תופעות לוואי קלות (ולא מסוכנות) בעיקר תחושת בחילה קבועה, שמוציאה את החשק לאכול. מסתבר שרבים מוכנים לשלם את המחיר הזה. החדשות הרעות הן שהתרופה לא עובדת על כולם ושצריך להמשיך ליטול אותה כדי לשמור על המשקל החדש. החדשות הטובות הן שהפעם יש מניה לקנות – מניית החברה נסחרת בנאסד”ק- novonordisk.
  • לפני מספר חודשים החלטתי שהטכנולוגיה הבשילה והשקעתי לא פחות מ – 1300 דולר בקניית רצועות פטנט מיוחדות הנקראות KAATSU. הטכנולוגיה הומצאה על ידי חוקר יפני בשם ד”ר סאטו והיא מאפשרת לחסום בצורה חלקית וזמנית (לא יותר מחצי שעה) את זרימת הדם הוורידית מהידיים או מהרגליים. למה זה טוב? חסימת הדם בצורה הדומה למדידת לחץ דם או לחסימת הוריד כאשר מוציאים לנו דם, גורמת לזרימת דם טובה יותר אחרי הסרת החסימה ומעצימה עד מאד את ההשפעה שיש לתרגול גופני בזמן החסימה. הטכנולוגיה קיימת כבר עשרות שנים אך רק בשנה האחרונה היא הבשילה למוצר פרמיום שמאפשר תרגול נוח ואופציות הפעלה רבות. רצועות ה- blood flow restriction נחקרו רבות בספרות המדעית(3) והן יעילות בשיפור כושר והתאוששות ומחקרים ראשוניים מראים גם השפעה מיטיבה על תפקוד מוחי ושינה. אני משתמש בהן בינתיים רק חודש אבל אני די מבסוט ואדווח עוד כשנה על מסקנותיי.
  • ב-2022 נכנעתי להייפ בחוגי האנטי אייג’ינג והתחלתי לעקוב אחר מעלליו של המדען הסלבריטאי, דיויד סינקלייר מאוניברסיטת הרווארד . בזכותו התחלתי לקחת תוסף בשםNMN (nicotinamide mononucleotide) שמחקרים קליניים מהשנה האחרונה הראו פרופיל בטיחות גבוה ויעילות בפרמטרים שונים המעידים על עיכוב תהליכי זקנה (5,4). אני נוטל את התוסף מזה כחצי שנה ומרגיש שאכן זה תורם לאנרגיה ולשינה טובה יותר.
  • האזנתי להרבה פודקאסטים מעניינים השנה, אבל רק שניים השאירו עלי את רישומם. בפודקאסט הראשון מראיין ד”ר צ’אטרג’י, רופא משפחה אנגלי ממוצא הודי, את פרד אברארד (fred evrard) מורה לאומניות לחימה בן 51 שלקה בסרטן מתקדם של המעי הגס. אברארד מספר לד”ר צ’אטרג’י על המסע שעבר להחלמה. לצד המעקב האונקולוגי המסורתי, הוא השתמש בתזונה וצומות כדי להתגבר על המחלה. מאד הזדהיתי עם פרד. לפני הסרטן היה פרד סופר בריא. לרוע מזלו הוא קיבל ירושה מאביו וסבו, שחלו גם הם בגיל צעיר, בסרטן המעי הגס. לפתע נזכרתי שעוד לפני שחלה באלצהיימר, חלה אבי גם בסרטן המעי הגס, בגרסה הקלה יחסית. אבי עבר ניתוח מוצלח (פריווילגיה שפרד לא זכה לה כי בסרטן מתקדם כמו שלו אין טעם לנתח) וסבב קשה של כימותרפיה. אבי אמנם החלים לחלוטין מהמחלה אך מיד אחרי החלמתו, התחיל לאבד את הזיכרון. כשהאזנתי לראיון נפל לי האסימון!   ידוע הרי שגופנו מייצר כל הזמן תאי סרטן שמושמדים על ידי מערכת החיסון. אבל מה מזין את אותם תאי הסרטן? סוכר. התאים המנוולים לא יודעים לנצל אנרגטית את השומן  כמו התאים הרגילים שלנו, והסוכר משמש להם מזון. מאותו רגע הפסקתי לצרוך סוכר מעובד ל ח ל ו ט י ן!! כמו מעשן שזורק את הסיגריות שלו cold turkey. פעם בשבועיים אני אוכל קינוח בארוחת שבת וזהו!!! (ביי ביי שוקולד, דניש קינמון, לחם, קרואסוני שוקולד קטנים, עוגות, סופגניות- היה נחמד ונחמד שהיה). 
  • בפודקאסט השני מראיין אותו ד”ר צ’אטרג’י נעים ההליכות את ד”ר סוזנה סוברג שחוקרת את ההשפעה המיטיבה שיש לקור על המטבוליזם והמצב הנפשי שלנו. כתבתי בעבר  על היתרונות שיש לחשיפה לקור, אך מרוב עומס של הרגלים בריאים יומי השתכחו ממני הדרכים הפשוטות והיעילות. בעוד אני התמקדתי באמבטיות קרח ושחייה בים בחורף, ד”ר סוברג הזכירה לי שמספיקות 30 שניות של מקלחת קרה (אפשר מיד אחרי מקלחת חמה) וקירור חדר השינה או העבודה. מיד פתחתי לרווחה את החלון בחדר השינה וכיוונתי את המיזוג בקליניקה ל- 17 מעלות לפחות שעתיים שלוש ביום. הקור גורם לגוף שלנו לשרוף יותר קלוריות ומשפעל את השומן החום (האזינו לפודקאסט כדי להבין את ההבדל בין השומן החום הטוב לשומן הלבן הפחות טוב) כדי להתחמם ועל הדרך מאזן את רמות הסוכר בדם (5) ואפילו עוזר לירידה קלה במשקל(6). 

שנה טובה לכולכם מלאה כרימון בהרגלי בריאות טובים. 

רוצה לקבל עידכונים נוספים?

שתף פוסט זה עם חבריך

27 מחשבות על “2022-2023”

  1. בס”ד
    אני חסיד שלך [מבלי שתדע] וקראתי המון מאמרים וסרטים שלך
    אבל הפעם עלית על כולנה ממש מדהים ומאוד חשוב
    עלה והצלח בכל דרכיך
    ותודה רבה רבה!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    הגב
  2. תודה רבה, מעולה.לומד ומזדהה..
    אם אפשר להרחיב על נושא בדיקותנקיון עורקי הצוואר.
    שבוע טוב.

    הגב
      • תודה מרתק ומועיל מאד . עכשיו לישון:
        1. NMN – באיזה מינון? או איך לחשב את המינון שלי? ראיתי שיש בכל מיני מינונים.
        2. בiherb יש יצרנים שונים, יש חברות שידועות כיותר ” מקצועניות” ומקפידניות😉?
        תודה לתשובתך

        הגב
        • אני לא ממליץ על מינונים וחברות. ציינתי את ה NMN כתוסף מעניין. זה לא יעוץ מקצועי אלא רק קריאה לחקירה ולמידה של הנושא

          הגב
  3. היי דוק,
    אם אתה נוטל את ה-NMN, למה לא משלב רזברטרול? האם המחקרים לא תומכים בו כלל?
    שבוע טוב,
    איתי

    הגב
    • המחקר על רזרברטרול הוא לא מספיק חזק כדי לקחת את התוסף. אני משלב את ה- MNM עם TMG ( טרימתיל גליצין)

      הגב
  4. דוק, אין עליך!! תודה על השיתוף והכנות ותודה על העדכונים המרתקים.
    האם ה blood flow restriction עוזר בהורדת לחץ דם ? האם לצורך כך יש צורך בליווי או שניתן להשתמש ברצועות באופן עצמאי?

    הגב
    • זה לא נחקר למיטב ידיעתי וזו לא המטרה של הטכנולוגיה. המטרה הראשונית של ד”ר סאטו היתה בסיוע לשיקום ופיזיותרפיה של אנשים מבוגרים שלא יכולים להרים משקלים כבדים ומוגבלים בתנועה.

      הגב
  5. תודה ד”ר הרלינג על השיתוף הכן והאנושי.
    למדתי מהכתבה מספר דברים ועל זה תבורך🙏💗
    תודה ויישר כוחך

    הגב
  6. תודה רבה! ד”ר הרלינג על כל שיתופיך החשובים.
    יישר כח ובריאות מרובים!
    שבוע מבורך! אילנה

    הגב
  7. תודה רבה, מעניין מאוד, מועיל ואפילו משעשע. שנה מעולה, שמתי לעצמי תזכורת לבדוק את סיכום השנה הבאה

    הגב
  8. שבוע טוב ותודה רבה על המאמר החדשני.אחותי הובחנה לפני כשנה סתימה בעורקי הצואר בשיעור של 99%. רצו לנ תח אותה באיכילוב ולבסוף נתנו לה סטטינים ואספירין לפי מיטב ידיעתי. אמרו שאין צורך לנתח.

    הגב
  9. הבת שלי סובלת מהשנת יתר השמנה ביטנית כולסטרול LDL גבוה, היא לא לוקחת סטטינים. שום תרופה מגיל 12 עברו 25 שנה. היא אוהבת פחממות. צימחונית. מה אפשר לעשות?

    הגב
  10. תודה רבה ע ל כל מה שאתה נותן לנו. הבת שלי גם סובלת מכבד שומני. ותת פעילות רק שצריך לחזור על הבדיקה . זו רק ההתחלה.היא לא עובדת מאז הקורונה ונשארת במחשב עד 2 בלילה נירדמת ב3 4 לפנות בוקר כל יום עד שעה 12.00 בצהרים. אני מאד דואגת. אשמח לתשובה.

    הגב
  11. שלום מיקי,
    הפכתי אוהד מושבע שלך ודרך החיים אותה אתה מייצג.

    לצערי, לפני כחצי שנה שברתי את העקב (לא תאמין איפה…..במשחק בגינה עם ילדי..נפילה אומללה מגובה של ס”מ) בכל אופן עברתי ניתוח קיבוע עם 2 ברגים חלולים. השאלה, האם הרצועות יסייעו בהחלמה והחזרת טווחים ויכולת נשיאת עומסים?

    הגב
  12. תודה לך על המידע המעודכן שאתה מביא לנו.
    תמיד מסקרן, תמיד רלוונטי ומוסבר באופן יוצא מן הכלל טוב.
    האהבה שלך לבריאות (שלך ושלנו) נכתבת כשליחות
    יישר כוח
    גיורא

    הגב

כתיבת תגובה

הספר מהפיכת הכושר הגופני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

באפשרותכם לרכוש מיידית ולקבל דיגיטלית או בדואר

דיגיטלי להורדה מיידית

הספר הדיגיטלי יגיע אליכם לקריאה באפליקציה בסמארטפון או טאבלט

ספר מודפס ישלח בדואר

הספר המודפס ישלח אליכם
הבייתה

מדריך התזונה לשורד המודרני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

המדריך כבר תיכף אצלכם! 50%

לקבלת המדריך, בבקשה למלא את פרטי כתובת המייל שלך וללחוץ על הכפתור