חובה! סדנת היהלום אביב 2024

Education is important but coffee is importanter

קרים פאף (creme puff) הוא שמה של החתולה הרגילה למדי שמחזיקה בשיא גינס לאריכות ימים. היא חיה בין השנים 1967-2005. 38 שנים! בעליה המסור, ג’ק פרי, דאג וטיפל בה היטב, בין השאר על ידי תזונה מעושרת בברוקולי, ביצים, בייקון וגם עם, תאמינו או לא, קצת יין אדום וקפה עם שמנת!

האם ג’ק פרי פיצח את סוד אריכות הימים? האם היין האדום והקפה, הם הסודות לבריאות ואריכות חיים? האם מה שטוב לחתולים טוב גם לבני אדם?

המקבילה האנושית של קרים פאף היא ז’אן קלמנט הצרפתייה שנולדה ב- 1875 ונפטרה 122 שנים לאחר מכן ב- 1997. כל יום, במקום ארוחת בוקר היא שתתה שתי כוסות קפה. 

בכל העולם נלגמות מידי יום 2.25 ביליון כוסות קפה ובכל שנה מיוצרים 10 מיליארד ק”ג! של קפה. שתי הסיבות המרכזיות לכך – זה טעים וזה מעיר. אלא שמחקרים נרחבים ואמינים מגלים עוד כמה סיבות טובות לשתיית קפה. אמנם מרבית המחקרים בנושא הם אפידמיולוגיים המבוססים על שאלונים ולכן נתונים להטיות, וגם רק מסמנים כיוון על ידי מציאת קשר חיובי אפשרי בין צריכת קפה למצבי בריאות וחולי, ולא מוכיחים את הקשר. (כדי להוכיח קשר סיבתי צריך לערוך מחקר התערבותי עם קבוצת ביקורת שנוטלת פלצבו) ועדיין העדויות הן פרי של מחקרים ענקיים ודי משכנעים.

הנה עוד כמה סיבות טובות לכוס קפה:

  • תועלות בריאותיות – מספר מחקרים מצביעים על הפחתה בתמותה(!) מכל סיבה (all cause mortality) ביחס ישיר לצריכת קפה. החתולה שיאנית גינס וז’אן קלמנט מוכיחות זאת. מחקר שפורסם ב-2022(1)  עקב אחרי 498,158 בני אדם באנגליה במשך 12 שנים ומצא קשר הפוך בין שתיית קפה לתמותה מכל סיבה. תוצאות דומות היו למחקר שנערך בדרום קוריאה(2) שעקב אחרי 173,209 אנשים במשך 9 שנים. שתיית קפה גם מקושרת באופן די חזק לירידה בשכיחות פרקינסון(3) ולהגנה על הכבד(4). בקליניקה אני ממליץ לחולים עם מחלת כבד לשתות לפחות 4 כוסות קפה ביום. שתיית קפה מקושרת גם להפחתה בשכיחות סוכרת ומספר סוגי סרטן אך זהו קשר די חלש מחקרית. 
  • שיפור כושר – שתיית קפה לפני ובזמן משפרת ביצועים ספורטיביים מכל סוג שהוא. המחקר הראשון התפרסם ב- 1907(5). אחריו נערכו מאות מחקרים בנושא. מחקרים אלה היו מחקרים התערבותיים ממש ולא אפידמיולוגים כמו מחקרי הבריאות מהסעיף הקודם. ולכן השפעת הקפה על פעילות הוכחה מעבר לכל ספק וזכתה למאמרי סקירה, מטאנליזות ופרקים בספרי לימוד(6,7).  הכמות המומלצת היא 3-6 מ”ג/ק”ג של קפאין שעה לפני תחילת האימון. כלומר, אם אתם שוקלים 70 ק”ג אז כמות הקפאין המומלצת היא בין 210 מ”ג ל- 420 מ”ג של קפאין. בכוס אמריקנו יש בד”כ שני שוטים של אספרסו כשבכל שוט יש  50-75 מ”ג קפאין בערך וזה מביא אותנו ל 100-150 מ”ג לכוס. לכן לפני אימון הבוקר שלי אני מתדלק עם כוס אספרסו אחת (50-75 מ”ג) וכוס אמריקנו אחת (100-150 מ”ג) ועוד כ- 100-200 מ”ג קפאין בשייק המכיל אבקת טרום אימון. סך הכל אני מכוון ל 300-400 מ”ג קפאין. 

המינון יכול להשתנות לפי השעה ביום (באימונים מאוחרים יותר במהלך היום אני משתמש בפחות קפאין. אני שותה כוס קפה הפוך אחת בלבד לפני סשן סקייטבורד בצהריים כדי שהשפעת הקפאין לא תזלוג לשעות השינה שלי) המינון יכול גם להשתנות לפי התגובה הספציפית של כל אחד ואחת לקפה.

  • בריאות השיער ומניעת נשירה. להפתעתי הרבה (ולא קל להפתיע אותי) למדתי לאחרונה שיש גוף מחקרי ענף שמראה שקפה עושה ממש טוב לזקיקי השערות שלנו (ובמיוחד של עכברים). הקפאין נספג היטב בעור וחודר בקלות לשכבות שמתחתיו. המחקר הבסיסי הראה תועלת בעכברים ומצטבר כבר מחקר קליני מעודד בבני אדם(8). למשל במחקר שהשווה בין שימוש בשמפו המכיל קפאין לשימוש בתרופה ידועה ומוכחת לטיפול בנשירת שיער-מינוקסידיל (בארץ התרופה נקראת rogaine) נמצא שלקפאין יש השפעה דומה למינוקסידיל(9). אלא שלמינוקסידיל יש לא מעט תופעות לוואי כמו ירידה בלחץ דם, גירוי עורי ועוד והיא גם די יקרה. 

התחום עדיין מתפתח ואנחנו לא יודעים מה הריכוז האופטימלי לשימוש אבל ביקור קצר בבית מרקחת בארץ יגלה מספר תכשירי קפה לשיער. אני כבר התחלתי להשתמש. שיטוט ביוטיוב יגלה איך אפשר להכין תמיסת קפה ביתית לקרקפת למניעת נשירה. את זה עוד לא ניסיתי.

  • ירידה במשקל. המחקר (10) מראה בצורה ברורה שיש לקפה השפעה צנועה אך מובהקת על ירידה במשקל. שתיית קפה תומכת בדיכוי תיאבון, הגברת מטבוליזם ושריפת שומן. 

הקפה בבוקר שאני שותה לפני האימון דואג לזה שלא אחוש שום רעב עד אחרי הצהריים. 

לסיכום, אחרי סינטוז הידע מהספרות נראה שכמות יומית של כ- 4 כוסות קפה היא מספקת ומעבר לזה אין יתרון מצטבר. לפני שאתם מכפילים ומשלשים את כמויות הקפה שאתם צורכים ומתכננים רילוקיישן לברזיל (שהיא יצואנית הקפה הגדולה בעולם) חשוב לציין שתי עובדות:

הראשונה היא זמן מחצית החיים של קפאין. הגוף צריך לנטרל את הקפאין והוא  מפחית בחמישים אחוז את כמותו בדם תוך כשש שעות בממוצע. ואחרי שתים עשרה שעות נשארת רבע מכמות הקפאין. יש אנשים עם יכולת נטרול מהירה יותר של קפה. אלה אותם אנשים ששותים קפה לפני השינה. לעומת זאת, השינה של הרוב המוחלט של האנשים תושפע לרעה משתיית קפה. לכן אני לא שותה קפה אחרי השעה שתים עשרה בצהרים. נשים בהריון מפנות קפה מהגוף לאט יותר ולכן בהריון מומלץ לא לשתות יותר משתי כוסות קפה ביום. 

העובדה השנייה, היא שקפה נוטה להעלות מעט את לחץ הדם. לכשעצמו הקפה לא גורם ללחץ דם גבוה אך במקרי יתר לחץ דם לא מאוזנים כדאי להיות זהירים. 

נ.ב.- כאן המקום לחלוק כבוד לדייב אספרי. דייב הוא יזם אמריקאי שמאד מתעניין בבריאות ובהפיכתה למוצרי בריאות וכמנהג האמריקאים הוא כותב ספרים לרוב ומתחזק קריירת פודקאסטים, תוספים הרצאות ועוד. דייב המציא בהשראת משקאות טיבטיים דומים את ה-bulletproof coffee. אני שותה כל בוקר את אחת הגירסאות המהירות והפשוטות. אמריקנו+כף אבקת קולגן + כפית שמן קוקוס. במקום שמן הקוקוס אפשר להשתמש בחמאה/גי/שמנת/שמן אבוקדו/שמן זית.  

כוס קפה מישהו?

רוצה לקבל עידכונים נוספים?

שתף פוסט זה עם חבריך

44 מחשבות על “Education is important but coffee is importanter”

  1. אני הפסקתי לשתות קפה כשהייתי בהריון הראשון, כי פשוט הרגשתי שזה לא עושה לי טוב. הבן שלי בן 28. מאז לא נגעתי חוץ מפעמיים יחידות, בהפרשים של כמה שנים אחת מהשנייה, כשבכל פעם שתיתי כוס אחת של קפה, התענגתי עליו אבל אחר כך הגוף שלי צעק עלי. קשה לתאר את חוסר השקט שהקפאין מייצר. כשרגילים לשתות, הגוף מסתגל…
    הרבה מטופלים שאני ממליצה להם להיגמל מהקפאין מדווחים על תחושה הרבה יותר אנרגטית. הקפה נותן אשליה של אנרגיה אבל על חשבון מאגרי הגוף. בלי הקפאין הגוף לומד לגייס את הכוחות שלו בדרכים אחרות (נשימות, יוגה, שינה טובה יותר).
    אבל כן רעיון אחד נשמע לי מעניין וזה להשתמש בקפה בתור תכשיר לשיער. כי למרות שהקפאין לא עושה לי טוב, אני אוהבת את הריח…

    הגב
    • הקפאין פשוט חוסם מסלול ביוכימי במוח שמערב מולקולה שמסמנת למוח להוריד הילוך, בשם אדנוזין. ובתגובה יש הפרשת אדרנלין ותחושת ערות. זה לא המנגנון דרכו הוא תומך בשערות, מגן על הכבד, מונע פרקינסון ועוד. האנרגיה הכללית של האדם מורכבת מהרבה רכיבים ואדם עם עייפות כרונית סובל מליקויים שלא קשורים לתפקיד של הקפה בחייו. זה דומה לזה שעדיף לי לנסוע עם אופניים לעבודה ולא לנסוע ברכב. זה אמנם יקח לי שעה אבל ישפר באופן ניכר את הכושר שלי.
      על תחושת החוסר שקט אפשר להתגבר פשוט עם שתיית קפה נמס עם רבע כפית קפה

      הגב
  2. תודה על המאמר המחכים.
    אתה יודע לומר אם זה משנה איזה סוג קפה שותים?
    נמס( חדר מורים)?:)
    מגורען?
    שחור?

    או שאין הבדל משמעותי?

    תודה רבה

    הגב
    • לא משנה איזה קפה. לצורך שיפור פעילות ציינתי את המינון בפוסט. צריך לחשב לפי המשקל שלך

      הגב
  3. אפשר ואני נוהגת להוסיף לקפה אבקת mct אבל כדאי לשים לב שכול תוספת לקפה מנטרלת את הפוליפנולים שבו.

    הגב
  4. לקפה פנים רבות.
    אשמח אם מאמר לצורך אמינותו ,יאיר גם את הצדדים הפחות טובים של הקפה.
    יחד עם זאת החומר מלמד ומעניין.
    תודות למיקי

    הגב
  5. שלום תודה רבה על המאמר, אך חשוב לציין אם כל מה שכתבת מתייחס לקפה נטו ללא סוכר וחלב(כך נראה לי)
    היות ורוב האנשים שותים קפה שחור עם סוכר.(או גם בתוספת חלב). תודה

    הגב
  6. אשמח לשמוע על נזקי הקפה
    למי אסור ולמה
    איזה קפה נחקר במחקרים – שחור או נס קפה
    והאם אותם מאריכי חיים שתו 4 כוסות קפה ביום?

    הגב
    • אני לא מכיר ממש נזקים משתיית קפה. כמוזכר בפוסט, הוא יכול לשבש את שינת הלילה ולהעלות במעט לחץ דם

      הגב
  7. בוקר טוב מאמר מרתק ומעניין. עלי, חצי כפית קפה בבוקר ,תמנע שנת לילה..
    משתמשת בקפה ללא
    קופאין. כל הטוב הזה נמנע ממני?

    הגב
    • לגבי דיקאפ, אין מספיק מחקרים. בקפה יש מרכיבים פעילים חוץ מקפאין. כמות של חצי כפית ביום כנראה לא תייצר אפקט משמעותי

      הגב
    • נס קפה בד”כ מיוצר מפולים פחות איכותיים ויש בו פחות קפאין.. אבל עדיין עובד כמו סוגי קפה אחרים

      הגב
  8. אהלן, תמיד מאוד נהנית מכל הידע שלך. לגבי קפה יש לי נסיון אחר. אני עוקבת אחרי dr Libby weaver, שחקרה מה גורם לגוף להשתמש בשומן כדלק ומה גורם לגוף לאגור שומן ולהשתמש בסוכר כדלק. וחלק מהתשובה קשורה לאדרנלין. כשאנחנו מייצרים אותו התקשורת לגוף היא שאנחנו צריכים להשתמש בסוכר על מנת לרוץ הכי מהר ממקור הסכנה. הדבר השני קשור לכבד כמו שציינתה. הקפה מזרז תהליכי ניקוי הכבד, אבל מכיוון שהכבד נמצא בעומס בעידן המודרני אז הרבה מהחומרים שעוברים בכבד במקום לצאת מהגוף נשארים בו. לדוגמא עם אסטרוגן ואז נוצרת עליה באסטרוגן עם ההשפעות שלה. אולי זה יותר נכון לנשים עם מחזוריות ההורמונים שלהן? לא יודעת. לתה יש אפקט דומה רק יותר מעודן, משהו לחשוב עליו.

    הגב
  9. אני קבלתי הנחיה מאורולוג להפסיק צריכת קופאין בשל התפנות תחופה לשירותים
    זה עזר מאוד.

    הגב
  10. הטקסט אמנם לא מחדש הרבה, אבל מטומצת ונעים לקריאה, אך הוא לא עוסק בקפה כמכלול אלא בחומר הפעיל קפאין, ולכן עלול להטעות. ממש כמו ההפרדה בין אלכוהול ויין, ותה ותאין, גם בהקשר של קפה נהוג להפריד בין קפה וקפאין, בהתאם למה שרוצים להוכיח ובייחוד כאשר נצמדים למדע. המשקה קפה, באופן בו אנו מעבדים, מבשלים וצורכים אותו כיום, רחוק מלהיות קונצנזוס של משקה בריא, ממש כמו יין, שרבים מאיתנו שוכחים שמבוסס על סם מסוכן בטענה שהוא בריא. זאת בניגוד לחליטת קמליה סינית על גווניה (תה), שבאופן בו מעובד ונצרך כיום, מציעה אופק בריאותי רחב בהרבה מקפה, וזאת על אף העובדה כי קפאין ותאין הן מולקולות זהות לכאורה. על כן מה שנכתב כאן לגבי קפה, ככל הנראה חל שבעתיים כאשר מדובר בתה, אילו היה נבדק באותה צורה.

    הגב
    • אתה צודק. ואכן אין סוף מחקרים הוכיחו את התועלת הבריאותית של התה. לתה יש “בעיה” אחת. זה לא קפה. (-:. מהמחקרים הענקיים שמראים ירידה בתמותה מכל סיבה אנחנו לומדים שקפה לפחות לא מזיק. תה ירוק הוא מצוין לבריאות ואפשר במקרה הזה להינות משני העולמות. גם קפה וגם תה.

      הגב
    • בוקר טוב מיקי,
      כיום מגמת צריכת הקפה עולה פלאים.
      השיווק מסיבי ביותר.
      רופאים ובעלי מקצועות הדורשים אינטנסיביות וריכוז,
      נזקקים לכמויות קפה גדולות ובתכיפות.
      בפועל, ישנן תופעות לוואי של אי שקט ורעד עד למנת הקפה הבאה…
      צריכת קפה גבוהה מקושרת לאוסטאופורוזיס.
      בגישת הבריאות של קינגסטון – רואים בקפה סוג של רעל. יש הטוענים שיש בו אף חומרים מסרטנים..
      אשמח להתייחסותך המלומדת.

      הגב
      • אחת המטרות של המאמר הייתה להראות שאין שום בעיה עם קפה. הקשר לאוסתיאופורוזיס הוא חלש ביותר במחקרים יותר מודרניים. ולגבי קינגסטון והגדרה של קפה כרעל- יש מצב שהם טועים, ובגדול. יש כאמור אנשים רגישים יותר לקפאין בדיוק כמו שיש אנשים שעגבנייה עושה להם צרבת.

        הגב
  11. לא ברור אם שתיית קפה שחור תורמת לבריאות אבל ברור שאני מכור לשתי כוסות גדולות של 200 מיליגרם לדעתי הקפה הוא סם חוקי .

    הגב
  12. מה לגביי צום?
    קפה בלי חלב וסוכר (אמריקנו נגיד) משמר מצב של צום. מניח ששמן הקוקוס והחמאה מוציאים אותנו ומתחילים עיכול. איך אתה מנווט בין ההתנגשויות האלה?

    הגב
    • קפה לא מכיל כמעט קלוריות אז הוא לא מפריע לשום צום שהוא. תוספת הקלוריות של שמן קוקוס וקולגן היא קטנה מאד ולא דורשת אנרגיה רבה לעיכול כך שמבחינתי אני עדיין מנצל את זה שמערכת העיכול שלי נחה וערכי הסוכר והאינסולין נמוכים

      הגב
  13. תודה על מאמר מעיר.
    הייתי זקוק לחיזוק לאשר ידוע לי, בחלקו, מזה שנים. הוספת נקודות רבות שלא ידעתי עליהן.
    אורי

    הגב
  14. ראשית, תודה על כל הידע הרב שאתה חולק אתנו. אני קוראת את המידע שאתה שולח בשקיקה. בנוסף לכך, באיזו אבקת קולגן אתה ממליץ להשתמש ? כי הבנתי שיש אין ספור תוספים שאינם יעילים כל כך. כמו כן, האם קפה מקפסולות נחשב לבריא או שיש לו בעיה כמו הקפה המגורען של נס קפה? ושאלה אחרונה לסיום- יש היום משקאות מקקאו שמפורסמים כעשירים בקופאין. מה דעתך על משקה קקאו כמקור לקופאין?

    הגב
  15. מידע מרתק!
    שמעתי שקפה מפריע לספיגת ויטמינים ומינרלים, ולכן לא מומלץ לשתות בארוחת הבוקר או סמוך לנטילת תוספים כלשהם, האם זה מידע נכון?

    הגב
  16. אשמח לדעת לאיזה קפה יש ערכי קפאין גבוהים יותר?
    אספרסו
    אמריקנו
    קפה שחור
    או משהו אחר שלא ציינתי
    מאמר מאוד מעניין
    תודה

    הגב
  17. שלום מיקי ותודה על המאמר. נפלא כמו תמיד!
    האם גם קפה דל קפאין מוסיף בריאות? ואם כן – האם האפקט באותה עוצמה כקפה רגיל? כי אולי בתהליך הוצאת הקפאין נהרסים נוגדי החימצון וכו’ שבקפה. ובנוסף גם שמעתי על טענות שקפה דל קפאין מזיק כתוצאה מתהליך הוצאת הקפאין. ואולי כל/עיקר סוד הקפה נעוץ בקפאין?
    תודה.

    הגב
    • אני לא יודע ( כי לא ממש חפרתי במחקרים על קפה נטול). אני לא רואה סיבה מיוחדת לשתות דל קפאין אלא אם קפאין גורם להרגשה לא טובה.

      הגב
  18. תודה למיקי הרלינג על עוד מאמר מאלף ומלמד.
    נטיית ליבנו תהיה תמיד לאמץ את ה”עובדות” האהובות עלינו, אבל ישנן הרבה עדויות לנזקי הקפה לבריאות, כפי שמוצגות היטב בספר “להעיר את שוטי הקפאין – על נזקי הקפאין לבריאות” שיצא בהוצאת פוקוס. הספר מביא עדויות שצריכה מוגברת של קפאין מגבירה סיכון לסוכרת, כיבי קיבה, מחלות לב, שבץ מוחי, דלדול העצם וסוגים אחדים של סרטן.
    הנושא מורכב ואין לו תשובה חד משמעית.
    קיימת גם גישה טבעונית שטוענת שככל שהקפה מעובד יותר כך הוא מזיק יותר – מה שאומר שמכונות על פולי קפה עדיפות על קפסולות ועדיפות על קפה נמס. קפה שחור כנראה באמצע.
    מיקי, אודה להתייחסותך.

    הגב
    • לא קראתי את הספר. בגדול אני לא קורא ספרים עם כותרת כזאת ( יכול להיות שאני טועה) זו כותרת שיווקית חלולה. ספר דומה שיווקי וחלול הוא הספר ” שוטי החלב”. המחקרים שקראתי מצביעים בבירור על הפחתה של סוכרת ומחלות לב. חלקם מראים שאין השפעה. נכון שאולי יש השפעה כלשהי על העצם וזה אולי גדול אבל בראיה רחבה זה ברור שיש תועלת והיא עולה על הנזק. לגבי השוני הבריאותי בין סוגי קפה אין ממש מחקר משמעותי אז כל אחד יכול להגיד מה שהוא רוצה. הגישה הטבעונית או גישות דומות שמות משקל עצום על האוכל וטוענות שכל חריגה מהכללים ה”טבעיים” תגרום לנו למחלות נוראיות. זה כמובן לא מבוסס מחקר ומבוסס על שילוב של שיווק, אג’נדה ו WISHFULL THINKING

      הגב
  19. נראה שנושא התועלות (והנזקים) שבשתיית קפה עדיין שנוי במחלוקת, וגם מאוד דינמי: טענות (מגובות ומחוזקות מחקרית, ברמה כזו או אחרת של חוזק-ראיות) לכאן ולכאן ממשיכות להתפרסם חדשות לבקרים.
    דומני שיהיה למתעניינים בנושא, בעיקר מהכיוון החיובי, עניין במאמר שנתקלתי בו ברשת לפני כמה שנים, הכולל כמה דברים שנאמרו כאן וכמה נוספים. לא אפרסם פה קישור כדי לא להספים (או להיחשד בזה), אבל המעוניינים יכולים למצוא בקלות באמצעות הקישור הראשון שעולה כשמחפשים — אליה רגב + קפה –במנוע-החיפוש הקרוב למחשבכם.

    הגב

כתיבת תגובה

הספר מהפיכת הכושר הגופני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

באפשרותכם לרכוש מיידית ולקבל דיגיטלית או בדואר

דיגיטלי להורדה מיידית

הספר הדיגיטלי יגיע אליכם לקריאה באפליקציה בסמארטפון או טאבלט

ספר מודפס ישלח בדואר

הספר המודפס ישלח אליכם
הבייתה

מדריך התזונה לשורד המודרני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

המדריך כבר תיכף אצלכם! 50%

לקבלת המדריך, בבקשה למלא את פרטי כתובת המייל שלך וללחוץ על הכפתור