חובה! סדנת היהלום אביב 2024

God gave me both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to run both at the same time — Robin Williams

 Say YES to N.O

שנת 1998 היתה שנה מאוד משמחת למין הזכרי בזכות שני אירועים לפחות. האירוע הראשון שימח במיוחד שלושה גברים, מדענים,  ד”ר פורכגוט, ד”ר איגנרו וד”ר מורד, שגילו מולקולה נחמדה בשם ניטריכ אוקסיד (nitric oxide או בקיצור – NO) ואת שלל התפקודים שלה בגוף האדם. הגילוי זיכה אותם גם בפרס צנוע בשם נובל, בתהילת עולם ובהרבה  כסף.  

האירוע השני התרחש במשרדי ה-FDA האמריקאי. תרופה שנחקרה במקור כתרופה לתעוקת חזה (אנגינה) ויתר לחץ דם, קיבלה אישור לשימוש בהתוויה אחרת לגמרי וזכתה לשם “ויאגרה”.  האגדה האורבנית מספרת שהגברים שהשתתפו במחקר התבקשו עם סיומו להחזיר לחברה את הגלולות שנשארו להם. הגברים שקבלו פלצבו החזירו בשמחה את הכדורים אך  הגברים שקבלו את התרופה האמיתית – החזירו פחות. 

הכדור הכחול הפך להיות, כידוע, בלוקבסטר רציני. מסתבר שמנגנון הפעולה של ויאגרה מקושר לאותה מולקולה קטנה וחמקמקה, NO, עד כדי כך שד”ר איגנרו אחד מהמדענים שגילו אותה זכה לכינוי “האבא של ויאגרה” (למורת רוחה של אימו)

ניטריק אוקסיד היא מולקולה קטנה ולא יציבה המורכבת מאטום חמצן ואטום חנקן. היא מיוצרת בגופנו ברובה על ידי האנדותל (הציפוי הפנימי של כלי הדם) שלנו. מצב הצבירה שלה הוא גז, ולכן היא מתפוגגת ונעלמת תוך 2-3 שניות. בזמן הקצר הזה היא מספיקה לסמן לשרירים שעוטפים את כלי הדם להירגע ולהיות רפויים יותר וכך כלי הדם מתרחבים וזרימת הדם בהם מתגברת. בנוסף לתפקיד הקריטי של ה-no בויסות זרימת דם היא משמשת גם כמולקולת איתות (signaling molecule) חשובה במערכת העצבים, במערכת החיסון והגנה על הגוף בייחוד כנגד חידקים ווירוסים בדרכי הנשימה. ובשנים האחרונות למדנו גם שהניטריכ אוקסיד משתתפת בתהליכי ויסות הסוכר, בתהליכי יצור אנרגיה ועוד. בקיצור זו מולקולה חשובה מאין כמוה שמשמשת בויסות תהליכים פיזיולוגיים רבים.(1)

ועכשיו לשיעור קצרצר בכימיה: ה- NO החמקמק והנחשק מיוצר ע”י שני מנגנונים. המנגנון הראשון הופך את חומצת האמינו  ארגינין (שמגיעה ברובה מהתזונה) ל- NO על ידי אנזים בשם NOS (ניטריקכ אוקסיד סינטז). המנגנון השני הוא על ידי הפיכת תרכובות חנקן מהמזון ל- NO. 

לצערנו הרב, תהליך הזקנה כולל גם ירידה הדרגתית של האנזים NOS מה שגורם לירידה ברמת ה- NO מעשור לעשור(2). נו טוף, אז ה-NO קצת יורד SO WHAT?. מסתבר שהירידה הזאת פוגעת באספקת הדם, לא רק לאיבר המין הזכרי, אלא לכלל האברים הפנימיים שלנו. אספקת דם טובה לאיברים ויעילות המערכת החיסונית הם הבסיס לבריאות תפקודית טובה ונראה שלניטריכ אוקסיד יש תרומה רצינית לעניין ואכן רמות נמוכות של no מקושרות לכל המחלות הכרוניות הנפוצות. טרשת העורקים שגורמת לחסימת כלי הדם של הלב  מתקדמת עם הגיל בין השאר בגלל אותה ירידה ביצור NO כפי שמודגם באיור לעיל-

אחד האברים הידועים שחייב רמות תקינות של NO כדי לתפקד ובלעדיו לא היינו באים כלל לעולם מלכתחילה הוא חברנו – הפין. התפקוד המיני הגברי וגם הנשי עומד (תרתי משמע) על יצור נאות של NO.  בגלל הירידה ביצורו עם השנים אנחנו עדים לפגיעה באונות במידה ניכרת בעשורים המתקדמים של חיינו. ולמעשה זה אחד הסימנים הקליניים הראשונים שמעידים על תת יצור של no. המחקר הראה שפגיעה באונות היא סמן למחלת לב הממשמשת ובאה (3). חשוב לדעת שה- NO לא רק גורם להטפחה אצל הגבר אלא גם אצל האישה. ובנוסף לזה גם אחראי לשימון וסיכוך הנרתיק. ולכן רמות נאותות של NO חשובות מאין כמותן גם לתפקוד המיני הנשי.  

ולסיום חלק זה, חלקכם אולי זוכר את מגיפת הקורונה. בין שלל המונחים שהציפו את תודעתינו היה גם המונח – קבוצות סיכון. החוקרים שברו את הראש בנסיון להבין למה גיל מבוגר ומחלות כרוניות, שלכאורה לא קשורות אחת לשנייה, מעלות את הסיכון לתחלואה קשה ולתמותה מהוירוס. מסתבר שהמכנה המשותף של גורמי הסיכון הוא כנראה רמות נמוכות ותת יצור של  ניטריכ אוקסיד(4).

אז מה עושים?

קודם כל דואגים לא לפגוע ביצור ה-NO. להפתעתי הרבה גיליתי שבניגוד למה שהאגו שלי לוחש לי כל יום, אני לא יודע הכל. לא ידעתי שהגוף שלנו  מטמיר את תרכובות החנקן מהמזון לצורה הפעילה שלהם באמצעות חיידקים טובים שנמצאים בחלל הפה שלנו. הטמרה חשובה נוספת מתרחשת בקיבה ונסמכת על החומציות שלה. מסתבר שמה שפוגע בתהליכים אלו פוגע ביצור NO בגוף. לכן אני מבקש, שלא לומר מתחנן, ממי שמשתמש במי פה לשטיפה וחיטוי -להפסיק לאלתר (5). המנהג האמריקאי הזה הוא פשוט לא בריא ויש דרכים נוספות לרענן את נשימת הבוקר שלנו.

בנוסף, גם תרופות להורדת החומציות בקיבה, כמו לוסק, נקסיום, לנטון השייכות למשפחת ה-ppi’s   פוגעות ביצור NO מתרכובות החנקן מהתזונה וכן פוגעות ביצור ה-NO על ידי עיכוב NOS. ניתן לקחת תרופות אלו לזמן קצר אך ממש כדאי להימנע מלקחת אותן לתקופה ארוכה. המחקר מעלה תמונת בריאות עגומה אצל משתמשים כרוניים בתרופות אלו – עלייה של לחץ דם, עלייה בשכיחות מחלות לב ושבץ מוחי(6). תופעות לוואי אלו מקושרות לפגיעה והפרעה ביצור ה- NO. 

המחקר הענף שנעשה בתחום הראה, באופן לא ממש מפתיע, שכל אחד מהמרכיבים של אורח חיים לא בריא פוגע ביצור NO. עישון, יושבנות, תזונה גרועה, עלייה במשקל, סטרס, זיהום אוויר ועוד. 

אז כיצד ניתן להעלות את רמת ה- NO בגוף?

  • תזונה – זוהי דרך חשובה ביותר שכן היא לא נפגעת עם הגיל. תרכובות החנקן מהתזונה מומרות ל-NO בכל גיל בעוד שדרך היצור בעזרת האנזים NOS דועכת עם הגיל (בגיל 40 אנחנו מייצרים חצי ממה שייצרנו בגיל צעיר ובגיל 60 כבר מייצרים כ- 15 אחוז). המזונות העשירים ביותר בתרכובות חנקן הם עלים ירוקים כהים וסלק. מבין העלים הירוקים לרוקט/אורוגולה יש את הריכוז הגבוה ביותר של תרכובות אלו. אין לבלבל בין המקורות הטבעיים האלה של תרכובות החנקן לבין תרכובות חנקן שמוסיפים באופן מלאכותי לנקניקים ולנקניקיות. מחקרים רבים מצביעים על התועלת של סלק ומיץ סלק לשיפור הכושר והיכולת הגופניים(7). המחקר גם מצביע על התועלת של אכילת תרכובות חנקן מסלק ועלים ירוקים להורדת לחץ דם וסיכון למחלות לב(8,9,10). 

אני סגלתי לעצמי כבר שנים הרגל של אכילת סלט כל יום המכיל רוקט, כוסברה וסלק בין השאר.

אנחנו רוצים לכוון לכמות של מספר מאות מ”ג של התרכובות הנ”ל ביום (מינימום 300-400 מ”ג)(11). במאה גרם של עלי אורוגולה יש כ- 480 מ”ג של תרכובות חנקן ובסלק בינוני כ- 250 מ”ג. (מאמר המסכם את ההמלצות התזונתיות בנושא וריכוז תרכובות החנקן במזונות שונים)

בנוסף לתרכובות חנקן שמומרות ישירות ל-NO יש מזונות המשפעלים את האנזים NOS. למשל שום (12) וקקאו (13)

  • הנשימה. נשימה דרך האף משפעלת ייצור NO במחילות האף ובסינוסים (14) יותר מנשימה דרך הפה. נסו לנשום בזמן מנוחה רק דרך האף.
  • המהום – מחקר נוסף (15)שמצוטט רבות גילה שהמהום גורם ליצור מסיבי של NO (ראו המאמר שכתבתי על כך). 
  • פעילות גופנית. כל פעילות גופנית לצורך העניין מעודדת את כלי הדם שלנו לייצר NO בכמות ראויה(16)  
  • תוספי תזונה. זוהי הדרך הקצרה לכאורה אבל יש מעט מאד תוספים שנחקרו קלינית. הידוע שבהם מיוצר ונמכר בארה”ב ונקרא nitric oxide foundation (לא זמין בארץ). הוא נמצא כמוריד לחץ דם(17). אני שותה בבוקר לפני ובזמן פעילות גופנית שיקוי עם טעם מפוקפק שאחד ממרכיביו הוא אבקת סלק. חומצות האמינו ארגינין וציטרולין נמצאו במספר מחקרים כמשפרות זקפה(18)

רוצה לקבל עידכונים נוספים?

שתף פוסט זה עם חבריך

10 מחשבות על “God gave me both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to run both at the same time — Robin Williams”

  1. היי דוקטור הרלינג!

    מאמר מעניין, תודה. ביוטיוב זמינים סרטונים של Nitric Oxide Dump, סדרה של תרגילי כושר שנועדה, לכאורה, להגביר את כמות הNO בדם. את נושא ההמהום אני זוכר ממאמריך הקודמים ומיישם.

    לגבי מי פה – מה יעשה מי ש,כמוני, יש לו נטיה לדלקות חניכיים, שגם הן מובילות לכל מיני מריעין בישין, כולל מחלות לב ואף סרטן ולכן היגיינת פה מוקפדת וללא-רבב היא הכרח עבורו? האם לשטוף את הפה במי מלח במקום מי פה? כמו כן, למיטב זכרוני יש כיום פרוביוטיקה לחלל הפה. האם מומלץ לקחת?

    הגב
    • מנסיון אישי בטיפול בבעיה:
      עוזר לבריאות החניכים להשתמש במכשיר המתיז מים בלחץ גבוה (כדוגמת סילונית). הזרם נכנס לחרכים קטנטנים שבין השיניים, ובינן לבין החניכים, ומעסה את החניכים.
      שווה ערך למיני – מיקרו ביקור אצל שיננית, שנעשה בכל יום ויום.

      עצה נוספת – לסיים את צחצוח השיניים האחרון שלפני שינת הלילה בהברשת השיניים והחניכים בשמן (זית או קוקוס) עם מעט ציפורן טחון.

      הגב
    • שטיפה של הפה עם שמן קוקוס, מי מלח, צחצוח, פרוביוטיקה של חלל הפה – כולן אלטרנטיבות ראויות למי פה שבכל מקרה הם לא טיפול לנסיגת חניכיים ולדלקות חניכיים

      הגב
  2. מיקי, מאמר מצויין. הוא נכנס לעומקים שונים וככזה הוא מתאים לרבים, ותמיד מלמד ומועיל. למעמיקים בבריאותם זה מאמר שרצוי לתייק/לשמור ולחזור אליו כדי להתרענן.

    הגב
  3. היי
    תודה על המאמר המענין ומלמד
    בקשר למי פה יש מלא תחליפים שמנים אתרים תרופות סבתא וכו תייעץ עם אנשים שעוסקים בתופעה אירוודים רפואה סינית וכד
    תודה רבה מיקי שאתה מעשיר אותנו כל הזמן בידע

    הגב
  4. בוקר טוב דר הרלינג,
    מה עם צמח המנקאי?
    אלו עלים ירוקים בגודל של ראש סיכה, המחקרים שנעשו עליו באנו׳ בן גוריון והרוורד מדווחים על שיפור בכלי הדם וברמת הסוכר.

    הגב
  5. מאמר חשוב מאוד .תודה רבה .לאור המחקר שצירפת נראה לי שחשוב להוסיף את האנטיביוטיקה שגם היא הורגת את החיידקים הטובים כמו המי פה שהזכרת.
    האם הצנון המוזכר ברשימת הירקות הוא צנון רגיל?
    מה עושים אלו עם קדם סכרת או סכרת שנאמר להם לא לאכל סלק? האם זה בעייתי להם או שדווקא חשוב להם לאכל סלק לפי המאמר שלך? ואם מדובר במיץ סלק? כמה רצוי ליום?
    תודה רבה

    הגב
    • אין שום בעיה לאכול סלק בסלט מבחינת טרום-סוכרת. הסלק מגיע עם הרבה סיבים תזונתיים ולא ממש משפיע על רמת הסוכר בדם. מיץ סלק לפני פעילות הוא גם בסדר כי בזמן הפעילות הגוף “שורף” את הסוכר

      הגב

כתיבת תגובה

הספר מהפיכת הכושר הגופני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

באפשרותכם לרכוש מיידית ולקבל דיגיטלית או בדואר

דיגיטלי להורדה מיידית

הספר הדיגיטלי יגיע אליכם לקריאה באפליקציה בסמארטפון או טאבלט

ספר מודפס ישלח בדואר

הספר המודפס ישלח אליכם
הבייתה

מדריך התזונה לשורד המודרני

מאת ד"ר מיכאל הרלינג

המדריך כבר תיכף אצלכם! 50%

לקבלת המדריך, בבקשה למלא את פרטי כתובת המייל שלך וללחוץ על הכפתור